keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Se aika vuodesta

Näin syksyllä opintojen alkaessa tulee aina sellainen ongelma, että en osaa samaan aikaan lukea kouluun vaadittavia opuksia ja niitä kevyempiä kirjoja. Näin ollen "kivat" kirjat on laitettava kiltisti hyllyyn ja otettava esiin ne astetta työläämmät.


En ole koskaan ollut mikään varsinainen lukutoukka. Johtuu varmasti osittain siitä, että mulla on myöhään todettu lukihäiriö. Koulussa meillä oli aina ns. pulpettikirjat, joita luettiin silloin tällöin. Minä valitsin aina kirjastosta muiden kanssa jonkun Neiti Etsivän ja näytin siltä, että luen. Näytin keskittyneeltä ja kääntelin sivuja sopivina hetkinä, uuden kirjan kävin aina vaihtamassa suunnilleen samaan aikaan kuin kaverinikin. En lukenut, koska kaikki tuntui tosi raskaalta, rivit hyppivät ja tuntui että silmissä väreilee. Lukion puolivälissä ongelmalle tuli ihan selityskin. Onneksi olin kuitenkin sitä ennen jo löytänyt fantasiakirjat ja Harry Potterit, niistä se lukeminen oikeasti alkoi.


Kauneuspuolelta olen selaillut ja lukenut lukuisia kirjoja, osan olen lainannut kirjastosta, osan ostanut ja joitain antanut/myynyt eteenpäin. On kuitenkin ammatillisten koulukirjojen lisäksi jokunen sellainen kirja, jonka olen halunnut omaan kirjahyllyyni jättää.


Francois Narsin Makeup your mind on hauska kuvakirja. Ensimmäisessä kuvassa malli on ilman meikkiä, toisessa lähes identtisessä kuvassa mallilla on meikki ja välissä on kalvo, joka kertoo mihin, miten ja millä tuotteet on laitettu.


Kirjaa on kritisoitu paljon siitä, että siinä käytetään merkin omia tuotteita ja tarkoitus on vain mainostaa niitä. Eihän tuohon voi vastata muuta kuin: Ai niinkö? Parasta antia kirjassa minulle oli kuitenkin se pieni tekstiosuus, löysin nimittäin itseni Francois Narsin jutuista, ei kai ihmekään, että olen merkin fani... Omani taisin ostaa suoraan Narsilta (jossa tätä ei tällä hetkellä ole), mutta englanninkielisten kirjojen kanssa aina auttaa Amazon.


Makeup is art sisältää sen verran kauniita ja inspiroivia kuvia, että tästä en ihan heti luovu.


Kirjassa on toki myös meikin perusjuttuja, mutta olennaisinta itselleni on nuo kuvat. Tämänkin olen kaivanut Amazonista.


Ehkä tärkein kirja hyllyssäni on Bobbi Brownin Makeup manual. Kirja sanoo olevansa jokaiselle aloittelijasta ammattilaiseen. Tämän takia olin erityisen skeptinen, mutta yllätyin iloisesti.
Hankin kirjan opintojeni aikana, jolloin olin jo päässyt tekemään meikkikeikkaa ja ajattelin itseäni siinä mielessä ammattilaisena. Perusjuttujen lisäksi kirja kuitenkin sisältää paljon pieniä vinkkejä ja runsaasti tietoa niille, jotka pyrkivät perusjutuista eteenpäin.


Omani jälleen Amazonista, mutta olen nähnyt kirjan myös Akateemisessa kirjakaupassa ja suomenkielisenä!


Style me Vintage on hauska kirjasarja ja apu niille, jotka kaipaavat fiiliksiä menneiltä vuosikymmeniltä. Kirjat on olleet noin kympin kappale.


Näistä voi aina luntata oikean vuosikymmenen hiusten tai meikin huomattavimmat tunnuspiirteet. Mukana on myös ohjeet kampauksen tai meikin tekoon.


Kun taas mennään kosmetiikan ulkopuolelle, minuun suuresti vaikuttanut kirjasarja lähivuosilta on Nälkäpeli. Näissä mennään luonnollisesti ihan eri tasolla kuin leffasarjassa (joka on kyllä ihan viihdyttävä) ja kirjoissa oli jotain niin todentuntua, että aloin kesällä lukemaan näitä uudestaan, vaikka yleensä en samoja kirjoja osaa lukea moneen kertaan.

4 kommenttia:

  1. Pitäsi varmaan lukea nuo Nälkäpelikirjat, itseäni helpottaa kovasti lukiessa, jos olen nähnyt leffat, niin muistan lukiessa nimet paremmin. Silti kirja on aina ihan erilainen elämys ja yleensä parempi. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on muuten ihan totta! Ja toisaalta vaikka elokuvilla saa kasvot hahmoille, niin silti omat mielikuvat tuntuu joissain asioissa olevan vahvempia.

      Poista
  2. Meikkikirjaset vaikuttavat mielenkiintoisilta, täytyykin tutustua muihinkin samankaltaisiin...! :)

    VastaaPoista

Uusin

Perfektionismin loppu

  Pefektionismi sanana herättää monesti hyvin erilaisia tunteita. Joillekin se aiheuttaa vilunväristyksiä, sillä he kokevat, että kun ihmine...