lauantai 9. kesäkuuta 2018

Miten suomalainen verkkokauppa kuolee? Se tekee sen itse



Minähän olen tunnetusti verkkokaupan suurkuluttaja. Olen ostanut yli 15 vuoden ajan ruokaa lukuun ottamatta lähes kaiken netistä - Suomesta ja ulkomailta. Otan aiheen vakavasti. Tein jopa opinnäytetyöni siitä kuinka verkkokaupan sisältöjä voisi parantaa niin, että asiakas oikeasti tietää mitä ostaa. Tietäen kuinka maailmantalous toimii, olen myös halunnut tukea suomalaisia firmoja ja yrittäjiä. Jos jotain saa suomalaisesta kaupasta, maksan vaikka hieman enemmän siitä että joku myyjä työllistyy, yrittäjä saa pidettyä puljunsa pystyssä ja raha pysyy rajojen sisällä. Olen jopa sietänyt vaikeita verkkokauppoja ja pelottavan huonoja kuvauksia sekä kuvia. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella että kaikki ostajat olisivat yhtä kärsivällisiä. Kokeillaas.

Päätin viimein satsata ja hankkia kauan haaveilemani KitchenAidin Artisan -blenderin. Olin kiinnostunut yhdestä tietystä väristä, jota ei tuntunut löytyvän Suomesta verkosta eikä mistään liikkeestä. Saksan Amazonista tuon laitteen saisi hintaan 189 euroa eurooppalaisella sähköpistokkeella ja hinta sisältää postikulut. Suomessa saman laitteen hinta on muuten 299 euroa + mahdolliset postikulut.





Tutkin ja tutkin. Lopulta löysin Veikon Koneen verkkokaupasta saman tuotteen hintaan 219 euroa, postikulut vain 2,90 ja 3 vuoden takuu. 7 kappaletta varastossa, laitoin tuotteen ostoskoriin.




Mitä ihmettä? Vain nouto myymälästä! Katsoin missä myymälät sijaitsevat. Olen siinä onnellisessa asemassa että asun Helsingissä ja pääsisin kohtuullisen helposti hakemaan tuotteen "lähi"myymälästä. Joutuisin toki maksamaan lähiliikenteen lipun ja aikaani, mutta voisin sen tehdä.  Jyväskyläläisenä olisin jo ostanut Amazonista.

Vaikka tuotteita on varastossa, luki kuitenkin myymäläsaatavuuden kohdalla "Tarkista saatavuus myymälästä"




Soitin myymälään lauantai-aamuna, vain kuullakseni, että numeroon ei vastata viikonloppuisin - toisin kuin nettisivut antavat ymmärtää.

Kaivoin myymälän numeron jotenkin muuten kuin suoraan firman nettisivuilta.



Soitin myymälään. Selvisi, että myymälässä tuotteita ei ole valmiina, mutta voisinhan tilata sellaisen verkkokaupasta kotiin. No niin kun en voi, myyjä selvitti että heillä on sopimus maahantuojan kanssa, että tuotteen voi tilata vain myymälään. No voiko myymälä tilata tuotteen ja minä käyn vain sen hakemassa? Ei onnistu, minun tulisi tilata tuote itse myymälään ja se olisi haettavissa 3-7 päivän kuluessa.

3-7 päivän kuluessa saisin saman tuotteen kotiovelleni.

Mistä itse ostaisit?

11 kommenttia:

  1. Voi hyvä tavaton, tää on niin tätä meikäläistä asiakaspalvelukulttuuria, jossa firmat palvelevat lähinnä toisiaan ja asiakas itse itseään;)

    VastaaPoista
  2. No onpas tehty vaikeaksi, kyllä itse tuossa vaiheessa varmastikin sen ulkomaalaisen nettifirman puoleen kääntyisin :/

    VastaaPoista
  3. No huh huh! Veikko paran Koneella ei taida vasen käsi tietää, mitä oikea tekee. Tai vaihtoehtoisesti tämä kyseinen prosessi ei ole kenenkään vastuulla.

    Itse verkkokauppiaana tulee aina mietittyä prosesseja nimenomaan kuluttajan näkökulmasta, koska olen itsekin ollut niin pitkään verkkokaupan asiakas ja tiedän kuluttajana, mistä pidän ja mistä en pidä. Käyhän kurkkaamassa: www.oasis-stores.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos kaikki verkkokaupat tekisivät noin kuin sinä ja miettisivät nimenomaan asiakkaan näkökulmaa, meillä olisi paljon parempia verkkokauppoja! Tämä esimerkkifirman ongelma taitaa olla se, että verkkokauppa ei ole ehkä kenenkään "ongelma", sillä Veikon Kone koostuu useista yrittäjistä. Voisivat ehkä tietysti miettiä kauppaansa ja sen toimintaa tulevaisuudessa.

      Poista
  4. Huh huh, tollaisella lähtökohdalla ei kyllä kannattaisi olla koko nettikauppaa. Mikä se tommoinen on, ettei netistä tilatessa kotiin tai postiin saa tilattua. :D En vaan kestä tota touhua. Esim. just kameratarvikkeet saa paljon halvemmalla Saksasta, ex-mies jo reilu 10 vuotta sitten tilasi kaikki sieltä. Tiedän, että monet tilaa Saksasta myös kodinkoneensakin tämän vuoksi. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanopa muuta! Monelle verkkokauppa tuntuu olevan jokin pakollinen paha ja koska verkkokauppa on helppo perustaa, tulee mielikuva siitä että kaiken myynnin pitäisi tapahtua automaattisesti ja mitään tekemättä.

      Poista
  5. Kävelisin suoraan paikalliseen kivijalka-yritykseen josta saisin tuotteen nopeammin kuin kummastakaan verkkokaupasta eikä tarvitsisi luovuttaa henkilötietoja amerikkalaiselle yritykselle joka todennäköisesti myy ne eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä olisi teoriassa tosi kiva ajatus, tekisin niin ihan mielelläni. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että haluamaani tuotetta ei näytä saavan kivijalkamyymälästä. Ei tuolta Veikon Koneesta eikä muualta. Tuotteen valitsemiseen olen kuitenkin käyttänyt aikaa valintakriteerit liittyvät vahvasti tuotteen kestävyyteen monessakin mielessä.

      Poista
  6. SIIS TÄMÄ!! Teen ite mielelläni kanssa samalla tapaa, että ostan niin paljon kun vaan voin suomalaisesta verkkokaupasta / kivijalasta / whateva. Ja mielellään suomalaista jos vaan kykenee tai on millään tapaa järkevää.

    Harmillisesti tää sun tilanne kuitenkin vaikuttaa niin tutulle. Kosmetiikan osalta tähän osuu todella harvoin, samoin vaatekauppojen kohdalla pääosin, mutta auta armias jos pitää jotain muuta ostella. Suuntana on todella pian amazon / ebay / muu elämän helpommaksi tekevä firma. Ja kyllä, Jyväskyläläisenä Amazon olis laulanut jo tuossa kohtaa kun itse sanoit.

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun täytyy olla vähän eri mieltä vaatekauppojen ja kosmetiikkamyyjien kanssa: ongelmia on runsaasti vaikka ne on ehkä vähän eri tyyppisiä kuin tässä mainitussa tapauksessa. Monesti puuttuu ostopäätökseen tarvittavia tietoja, kauppa on vaikea käyttää, vaaditaan rekisteröitymistä, tuotteita on vaikea tai mahdoton lajitella/selata. Tuossa noin muutama mainitakseni. Täytyy vielä vähän valittaa ja lisätä että suomalaisissa liikkeissä yleensä tulee isohkot postikulut kun ulkomailta saa monesti halvemman tuotteen ilman postikuluja. Tämä toki on paljolti muun kuin varsinaisen myyjän vika, mutta asiakkaan kannalta voi olla isokin juttu.

      Poista

Uusin

Perfektionismin loppu

  Pefektionismi sanana herättää monesti hyvin erilaisia tunteita. Joillekin se aiheuttaa vilunväristyksiä, sillä he kokevat, että kun ihmine...