Joku kymmenisen vuotta sitten Tre Semme toi hiustuotteensa Suomeen ja mainosti kovasti kuinka saisi salonkilaatua markettihintaan. Suunnilleen samoihin aikoihin Franck Provost -tuotteita mainostettiin suunnilleen samoilla sanoilla. Kyllä sitä aina miettii, että mikä se suuri hintaero on kampaamosta ja marketista ostetuilla tuotteilla.
Spoiler alert: jos joku tuote sopii sinulle ja saat haluamasi lopputuloksen, on ihan sama mistä se on ostettu tai mikä se litrahinta on.
Kyllä minä kampaajana muiden hiuksia pestessä erotan onko tuote fructishyllyltä vai joku supereko, mutta se tieto on täysin epäolennainen. Okei, käyttäjänä huomaan monesti että ruokakaupan shampoo on paljon vetisempi koostumukseltaa kuin vastaava kampaamotuote. Toisessa vaan litrahinta on pienempi, koska tuote on yksinkertaisesti laimennettu reilummin sillä edullisimmalla ainesosalla.
Mutta arvatkaas mikä on se suurin ero? Se miten tuote meille markkinoidaan.
Viime talvinen käynti Jenkeissä paljasti sen, että se meidän kampaamo vs. marketti -taistelu on vähän erilaista muualla. Samassa hyllyssä voidaan pitää vierekkäin pantenet ja redkenit. Ausseissa asuessa huomasin saman asian, mutta se mikä oli erityisesti silmiinpistävää - se Provost on ihan oikeasti "salonkilaatua". Kun meillä Provostit myydään ruokakaupan hyllyillä ja ehdottomasti korkeimmalle arvostetut tuotteet myydään kampaamoissa, esim. Kerastase + Redken -parivaljakkona. Piti vähän hieraista silmiä kun näin, että Provost-kampaamossa toisena, ei-yhtään-mainostettuna merkkinä oli Kerastase.
Tämä ei luonnollisesti vähennä yhdenkään tuotteen arvoa, mutta niin kuin näette, näin meille vaan markkinoidaan tuotteita tietyllä tavalla.
Että ihan sama mistä ne hiustuotteet on ostettu, kunhan olet tyytyväinen.
Mä oon itse tykästynyt Four Reasonsin ja Cutrinin hiustuotteisiin :)
VastaaPoistaKummaltakin löytyy tosi hyviä juttuja! Superbonuksena tietysti suomalaisuus. :)
Poista