Mun valintaperusteeni työssäoppimispaikalle oli se, että ensimmäisen harjoittelun haluaisin tehdä ketjuliikkeessä, toisen jossain jollain tapaa mielenkiintoisessa ja kolmas ja viimeinen voisi olla paikassa, jossa kuvittelisi voivansa tehdä töitä koulun jälkeenkin. Tää eka paikka tosiaan valiutui ihan sillä, että se oli ketju ja ensimmäinen kysymäni paikka. Meidän on harjoittelun aikana pidettävä oppimispäiväkirjaa, johon pitää kirjoittaa oppimiaan asioita ja koska kuitenkin muuten tekisin sen viimeisenä päivänä niin kirjaan niitä näkyville viikottain.
Maanantai: Eka päivä uudessa paikassa on mun kokemukseni mukaan aina säätämistä ja miettimistä kun ei vielä oikein tiedä miten paikassa toimitaan ja mitä ylipäätään voisi tehdä. Tää päivä meni juuri kuvaukseni mukaisesti, pääasiassa siis kassajärjestelmään (joka on muuten superpaljon helpompi kuin koulun kassa!), tuotteisiin, paikkaan jne. tutustumiseen. Myin ainakin yhden tuotteen ihan sillä että jopa tiesin sen ja mulla on siitä vain hyvää sanottavaa. Jei. Yritin pintapuolisesti myös tutustua Wellan ja L'Oréalin väreihin, mieleen jäi lähinnä se, että sekoitussuhde Wellalla on 1:1 tai 1:2 ja L'Oréalilla joku hämmentävä 1:1,5.
Tiistai: Tein Wellan vaalennusvärillä (sekoitussuhde 1:2, jossa siis yksi osa väriä, kaksi osaa hapetetta) tyvivärin liikkeen työntekijälle ja eipä paljon muuta. Päivä oli kaikinpuolin hiljainen.
Keskiviikko: Tänään opin kaksi asiaa: 1) Kampaamokaupoissa hyllypaikkoja kyllä muutetaan, mutta mitään oikeaa logiikkaa siinä ei ole. Siinä missä vaatekaupoissa tyrkytetään huonommin myyviä tuotteita ja paremmin myyvät laitetaan syrjemmälle (koska ne saa myytyä muutenkin) niin kampaamokaupassa pistetään parhaiten myyvät tuotteet tyrkylle ja huonosti myyvät mieluiten mahdollisimman piiloon. 2) Rahaa ei haluta rikkoa pankissa, koska se maksaa niin sitten voi käydä kielloista huolimatta vaihtamassa sitä peliautoomaattipaikassa...
Torstai: Yritin opetella Kérastasen omia hierontaotteita, mutta eihän niistä mitään selvää meinannut saada. Oon aina ollut todella huono ymmärtämään kirjallisia ohjeita, olipa ne sitten neulomista, ruuanlaittoa tai niitä hierontaotteita. Tein joka tapauksessa tehohoidon Kérastasen erikoishoidolla. Lopputulos ainakin oli hyvin kärsineissä hiuksissa hyvä, himmeästä ja rikkinäisestä hiuksesta tuli hieman pehmeämpi ja yllättävän kiiltävä. Palvelin sujuvasti asiakasta englanniksi. Muut tuntuvat liukenevan jonnekin heti jos asiakas ei puhu suomea. Yrittivät selittää etteivät osaa, ei kai sitten. Pääsin myös tekemään kulmien muotoilun eli toisinsanoen nyppimään pari kulmakarvaa vanhemmalta naisasiakkaalta.
Perjantai: Maailma on toisenlainen tiskin toiselta puolen. Tämän päivän jälkeen tiedän keneltä saisin ostettua jonkinlaisia huumeita jos sellaisia käyttäisin ja tämän jälkeen tiedän miksi kauppakeskuksen yleisövessat muuttuvat maksullisiksi. Tämän päivän jälkeen tiedän että kun järjestyksenvalvojat yleensä näyttävät siltä etteivät mitään tee niin se ei ainakaan täysin ole vain mun kuvitelmaa.
Vaihdettiin tuotteiden hintalappuja uusiin. L´Oréalin ja (L´Oréalin omistaman) Kérastasen hinnat nousivat vieläkin kalliimmiksi. Yritin päästä jyvälle noista möhöttisarjoista hintalappuja laittamalla. Sain tehtyä myös yhden kulmien värjäyksen ja muotoilun. Olin torstaina ihmetellyt miksi kukaan haluaa maksaa siitä, että joku toinen nyppii kulmakarvat pois, mutta tämä asiakas vastasi kysymykseeni vaikken sitä ääneen esittänytkään: ei vain vanhemmiten näe nyppiä kulmia itse.
Joka päivä yritin myös tutustua paikan tuotteisiin. Lähinnä tuoteryhmiä olen opetellut sitä mukaa kun joku on jotain kysynyt ja on itse joutunut kysymään neuvoja ohjaajalta tai muilta työntekijöiltä. Nyt mulla on aika hyvin tiedossa jo esim. miesten tuotteet, kuivashampoot, hopeashampoot ja lämpösuojasuihkeet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti